Aktuality

Oprava výtluků po zimě

 V zimním období, kdy se často extrémně mění povětrnostní podmínky, je sníh, mráz a následné tání doslova pastí pro asfaltové povrchy komunikací. Roztátý sníh zatéká do četných štěrbin v povrchu, pak znovu zmrzne, zvětší svůj objem a asfalt se trhá. Taková situace nahrává tvorbě tzv. výtluků. Odborně je výtluk charakterizován jako “zřetelně ohraničená prohlubeň v krytu vozovky”. A to, že výtluky dokážou zvláště v tomto a jarním období řádně potrápit snad všechny řidiče, není třeba zpochybňovat. V případě, že nedojde k včasné opravě zpočátku menšího výtluku, stane se z něj během krátké doby pod projíždějícími koly aut velice nebezpečný kráter, který může být příčinou nebezpečných situací nebo dokonce dopravní nehody.

Zaměstnanci Služeb města Pardubic a.s. se v těchto dnech opravě výtluků intenzivně věnovali. Opravy komunikací provádí Služby na základě objednávek jednotlivých městských obvodů.

Výtluky se opravují balenou asfaltovou směsí. Pro zimní období, kdy teplota klesá pod +3 °C, se používá pouze studená obalová směs, která je většinou provizorním řešením a jejím úkolem je dočasně zlepšit způsobilost komunikace. Hlavní práce na opravách komunikací se rozbíhají na jaře, kdy pro tyto činnosti nastávají vhodné povětrnostní podmínky. V tomto období se používá letní obalová směs pro teploty od +5 °C do +40 °C. Kolem výtluku se vyfrézuje čtverec, který se důkladně vyčistí a zalije teplou balenou směsí. Pak se výtluk převálcuje a zaspáruje. Jinak je technologie oprav vždy závislá na stavu konkrétní komunikace. V roce 2010 spotřebovali Služby na opravy komunikací v Pardubicích více než 700 tun balené asfaltové směsi.

Světluše Pozníková, 8. února 2011

 

 

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich webových stránek vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace OK